środa, 26 sierpnia 2015

NURMILINTU - INSTRUKCJA/OPIS PO POLSKU


Podczas robienia Nurmilintu poczyniłam kilka notatek i postanowiłam zrobić krótki opis po polsku, ułatwiający wykonanie tej chusty.
Jest dość prosta a przy tym efektowna a sama zasada konstrukcji, pozwala na tworzenie własnych udziergów.
Kształt chusty uzyskujemy poprzez:
- w rzędach nieparzystych dodajemy na początku robótki jedno oczko (robimy oczko brzegowe i z drugiego ozka tworzymy dwa, przerabiając to oczka najpierw na prawo a później na lewo) i w tym rzędzie, dwa ostatnie oczka przed oczkiem brzegowym przerabiamy razem.
- w rzędach parzystych z ostatniego oczka przed oczkiem brzegowym robimy dwa (zasada przerabiania - przerabiamy oczko najpierw na prawo a później na lewo).
Oczka dodajemy z jednego brzegu chusty- w każdym przerabianym rzędzie.
Natomiast w co drugim (nieparzystym) na drugiego brzegu zamykamy po jednym oczku.

Moja Nurmilintu wygląda tak:


Wzór jest bezpłatny i znajduję się na niezawodnym Ravelry  tutaj klikamy PO WZÓR  :)

Drukujemy sobie wzór z Ravelry  (będzie nam potrzebny schemat ażurowych części).
Tak uzbrojone możemy sięgnąć po druty.

Autorka wzoru informuje nas, że na chustę potrzebujemy około 380-400 m włóczki.
Do tego druty rozmiar 4  z żyłką (moja ma 80cm)
Zabieramy się do pracy.

Jak zrobić Nurmilintu opis po polsku

Część pierwsza.

Nabieramy 4 oczka.

Następnie mamy set-up row 1, nazwijmy to sobie pierwszym rzędem startowym.
Przerabiamy: 1 oczko brzegowe- prawe (oczka brzegowe zawsze przerabiamy w tej chuście na prawo - na początku rzędu oraz na końcu zawsze mamy prawe oczko, dzięki temu wychodzi nam ładny brzeg, jeżeli ktoś lubi robić oczka brzegowe aby mieć z boku łańcuszek - tutaj z tego przyzwyczajenia rezygnujemy!), dodajemy oczko przerabiając oczko prawe od przodu i od tyłu (z angielska będzie to kfb, TUTAJ- KLIKNIJ  krótki film instruktażowy pokazujący o co też chodzi), oczka prawe do końca rzędu (nie piszę, że ostatnie to oczko brzegowe, zawsze będziemy przerabiać to oczko jako prawe). Na drutach mamy 5 oczek.

Oczywiście, można nabierać oczka jakąś inną metodą, nawet robiąc zwyczajny narzut ale wtedy nie wyjdzie nam taki ładny brzeg (będą na tym brzegu dziurki, i to w każdym rzędzie gdyż oczka dodajemy w rzędach parzystych i nieparzystych).

Poniżej zdjęcia brzegu chusty z Sock Malabrigo robionej na takiej samej zasadzie co Nurmilintu, którą pokazywałam TUTAJ




Przechodzimy do set-up row 2 czyli drugiego rzędu startowego.
Przerabiamy: 1 oczko prawe, 2 oczka przerabiamy razem na prawo, dodajemy oczko przerabiając oczko prawe od przodu i od tyłu, 1 oczko prawe.
Na drutach mamy nadal 5 oczek.

Row 1 (Rząd 1)
Przerabiamy: 1 oczko prawe, dodajemy oczko przerabiając oczko prawe od przodu i od tyłu, przerabiamy oczka prawe do momentu, w którym na drucie mamy jeszcze trzy oczka, przerabiamy dwa oczka razem na prawo, 1 oczko prawe. Ilość oczek na drutach się nam nie zmienia, jest ich nadal 5.

Row 2 (Rząd 2)
Przerabiamy oczka prawe do momentu, w którym na drucie mamy dwa oczka, dodajemy oczko przerabiając oczko prawe od przodu i od tyłu, 1 oczko prawe. Jest 6 oczek.

Przerabiamy na zmianę rząd 1 i 2 aż do momentu, w którym na drutach mamy 79 oczek.


Kiedy zostaje nam 79 oczek- przerabiamy ażur zgodnie ze schematem.

AKTUALIZACJA 07/09/2018 - dla osób, które mają problem z rozszyfrowaniem schematu przygotowałam wpis z "rozczytanymi" pierwszymi rzędami ażuru. Znajduje się on w TYM MIEJSCU.


Zasada dodawania i odejmowania oczek z brzegów chusty jest zachowana, ażur jest tak samo skonstruowany - narzuty i zamykanie oczek mamy na schemacie ażuru..

Skróty oznaczeń ze schematu:

Dwie informacje dla początkujących.
Schemat to PRAWA STRONA SZALA I AŻURU ale są na nim informacje również o rzędach nieparzystych (moim zdaniem prawie zbędne).
W rzędach nieparzystych , na końcu każdego rzędu robimy coś, co powtarza sie przez całą chustę - na końcu rzędu, przed oczkiem brzegowym, robimy owo magiczne kfb czyli przerabiamy oczko na prawo a potem na lewo. Daje nam to dodatkowe oczko w rzędzie.
W schemacie mamy więc rządek oznaczeń z informacją, że są to oczka lewe. 
ALE: one są lewe na PRAWEJ STRONIE wzoru. Tak więc oczek lewych w tym wzorze wcale nie przerabiamy. Robimy w rzędach nieparzystych piękny rząd oczek prawych, zakończony jednym kfb i oczkiem brzegowym... Przerobienie rzędu prawych oczek daje nam na prawej stronie wzoru oczka LEWE.
Brzmi to być może ciut skomplikowanie ale takie nie jest.

Skróty (po kolei, jak w opisie z ravelry):

KNIT (kratka pusta w środku)- oczko prawe (na prawej stronie)

PURL (poprzeczna kreseczka w kratce) - oczko lewe, ale na prawej stronie więc dla nas są to do zrobienia oczka PRAWE

NO STITCH - kratka w kolorze szarym/niebieskawym - nie ma oczka, nic nie robimy z takim oznaczeniem.

YARN OVER (kółeczko) - narzut KLIK PO INSTRUKCJĘ FILMOWĄ 

KNIT 2 TOGETHER (pochyła kreseczka, z dołu do góry na prawo) - dwa oczka prawe przerobione razem na prawo - KLIK PO INSTRUKCJĘ FILMOWĄ

SSK (pochyła kreseczka ale z dołu do góry na lewo) - dwa oczka prawe pochylone na lewo - aby je przerobić, musimy zmienić położenie pierwszego oczka KLIK PO INSTRUKCJĘ FILMOWĄ

Slip 1, k2tog, pass slipped st over ( pierwsze oczko zdejmujemy z drutu, kolejne dwa przerabiamy razem na prawo i uzyskane w ten sposób oczko przekładamy przez oczko zdjęte z drutów (w  zasadzie mogą to być trzy oczka przerobione razem, na lewo ale w taki sposób aby na górze było pierwsze oczko z przerabianych - to w wersji łatwiejszej :)) 
KLIK PO INSTRUKCJĘ FILMOWĄ

KFB - instrukcja wykonania z filmem znajduje się na górze wpisu, nie jest to nic innego jak dodawanie oczka poprzez przerobienie oczka raz na prawo i drugi raz na lewo...

Przerabiamy na przemian rzędy ażurowe i dżersejowe.

Ilość oczek po kolejnych pasach dzianiny powinna być następująca:

1 Pierwsza część chusty - dżersejowa 79 oczek.
2. Druga część/ ażur 88 oczek
3. Część dżersejowa 106 oczek
4. Ażur 115 oczek
5. Dżersej 133 oczka
6. Ażur 142 oczka.

Zgodnie z opisem, chusta kończy się właśnie po części ażurowej, mamy wtedy na drutach 142 oczka.

Oczywiście możemy ją powiększyć o kilka naprzemiennych pasów dżersejowo-ażurowych.
Widzimy, że po części dżersejowej ilość oczek powiększa się nam o 18.
Część ażurowa to zawsze 9 oczek więcej.

Zamykamy oczka przy pomocy dość dużego szydełka.
Przerabiamy razem dwa oczka (jak do zrobienia półsłupka, robimy 5 oczek łańcuszka i prerabiamy kolejne dwa oczka brzegowe razem.

Blokujemy chustę.

Moja wygląda TAK-Kliknij

Publikuję ten wpis bo otrzymałam prośę o jakieś dokładniejsze objaśnienia. Być może komuś jeszcze się przyda.
Nurmilintu to tak naprawdę bardzo prosta i błyskawiczna chusta.
Jeżeli Ktoś boi się zacząć to niech się odważy :)

I PROSZĘ O UWAGI DO INSTRUCJI, to mój debiut i może pełno w nim niejasności... :)
Miłego dziergania.

41 komentarzy:

  1. A ja własnie wysyłałam maila z instrukcja obsługi tej chusty. Świetnie, że zrobiłaś to publicznie:-) Gorące uściki WIolu:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za opis, to moja następna w kolejce :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. czy to znaczy że oczko brzegowe na początku robótki przerabiasz?
    Robiłam właśnie tak jak piszesz, z tym że ja zawsze pierwsze brzegowe nie przerabiam i zaczęła mi wychodzić z boku taka trochę ściągnięta, sprułam i odłożyłam czekając na wskazówki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj nie rób oczka brzegowego. Normalnie też je robię żeby mieć ładny łańcuszek z boku ale nie w tej chuście.
      Oczka brzegowe czyli początek i koniec rzędu to zawsze jedno oczko prawe, Narzut i dwa razem robimy po i przed tymi oczkami brzegowymi.

      Usuń
  4. może powinnam trochę porobić, a może to to oczko brzegowe ma znaczenie

    OdpowiedzUsuń
  5. Chusta jest śliczna, a opis pewnie nie jednej z nas się przyda ;) Dziękuję, to kawał dobrej roboty :D
    Pozdrawiam Wiolu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniała instrukcja :-) Dziękuję - może kiedyś i ja skuszę się na taką...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :)
      Zgodnie z tą zasadą, prostą bardzo, można tworzyć własne, niepowtarzalne udziergi.

      Usuń
  7. Kilka dni temu ściągnełam wzór na tą chustę ,powoli zaczynałam kombinować jak ją ugryźć a tu taka niespodzianka.Gotowa , jasno i prosto,zrozumiale !
    Nie znam angielskiego (niestety) i miałabym problemy z całą terminologią dziewiarską,szukałabym po
    znajomych chętnego do pomocy w tłumaczeniu.
    Bardzo dziękuję ! Pozdrawiam i życzę wspaniałych udziergów - Iwona

    OdpowiedzUsuń
  8. Baaardzo dziękuję. Też przymierzałam się do tej chusty, ale trochę kiepsko rozumiałam to i owo. Teraz będzie łatwiej! Pozdrawiam, wdzięczna - początkująca, Jola.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Jakby coś to pisz :), to dość prosta chusta i bardzo wdzięcznie się dzierga.

      Usuń
  9. Bardzo dziękuję za objasnienia, własnie zaczęłamdziergac tylko skąd można nabyc ten piękny ażur?Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W górnej części posta jest "klikamy po wzór". Link przenosi nas do ravelry.com i tam po prawej stronie, w okienku jest "download". Można ściągnąć wersję w kilku językach. Ażur jest rozrysowany na schemacie :) Gdyby były problemy z jego zrobieniem - proszę napisz. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Super i bardzo pani dziękuję ,będę tutaj czesto zagladała...,pozdrawiam

      Usuń
  10. KOBIETO JESTEŚ WIELKA - WIELKI SZACUN DO TEJ PRACY.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna chusta, dzięki Twojemu doborowi włóczki zyskała jeszcze bardziej na urodzie! Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziergam i ja...ale mam miezzane uczucia,bo część dzersejowa jakoś mi się "wykręca" 😳czy to tak ma być???pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wąziutki fragment? Z początku? Myślę, że sporo zależy od włóczki, może się 'wykręcać". Blokowanie powinno to wyrównać. Musiałabym chyba zobaczyć to na zdjęciu (w razie czego poproszę o wiadomość na maila przez formularz kontaktowy :))

      Usuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Podziwiam -Piękna chusta ( a robiona inaczej niż tradycyjnie)i gratuluję. Również wielkie dzięki za opis . Pozdrawiam Basia B.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dziękuję za opis. Zabieram się za robienie.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Szukałam właściwie szala ale jak natrafiłam na pani chustę i opis to pomyślałam, że spróbuje i jak na razie super się dzierga
    , opis bardzo przejrzysty, kosztował pewnie dużo pracy , bardzo dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. bardzo dziękuję za tłumaczenie .Jasno opisałaś krok po kroku. Robiło się szybko i wdzięcznie. Pozdrawiam Łucja

    OdpowiedzUsuń
  18. Pierwszy raz trafiłam na tak przejrzysty opis. Na pewno skorzystam, jako że właśnie popełniłam swoją pierwszą w życiu chustę, Twoja będzie następna😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :) Pierwsza w życiu chusta? Muszę uprzedzić. Chusty...uzależniają :) Swoją drogą ciekawa jestem ile chust powstało na podstawie tego mojego opisu :) Miłego dziergania.

      Usuń
  19. A ja utknelam na azurze :( Mam 79 oczek na drucie..i nie potrafie odczytac schematu i ruszyc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaraz zerknę do schematu i wrzucę słowny opis :). Proszę tylko o przewleczenie dodatkowej nitki przez oczka na drutach (wpisalam o co chodzi w komentarzu poniżej)

      Usuń
    2. Trochę to potrwało ale może dzisiejszy wpis na blogu pozwoli Ci ruszyc do przodu :)

      Usuń
  20. OK, jak rozumiem to pierwszy ażur chuściany :)
    Proponuję na początek ...przy pomocy grubej igły z dość grubą włóczką nawlec wszystkie oczka z drutów. Nie chodzi o to aby zdjąć oczka z drutów na włóczkę a przewlec włóczkę przez oczka na drutach.
    Gdyby coś niezbyt szło z ażurem, mozemy zdjąć wszystko z drutów i spruć do momentu, w którym oczka będziemy mieć na włóczce.

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja dopiero dzs trafiłam na Twój opis w Pl.
    Jestem niezmiernie wdzięczna. Pierwsza moja z azurem będzie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Proponuję spróbować zamykanie oczek w następujący sposób : zdjąć pierwsze oczko bez przerobienia zrobić narzut przerobić na prawo kolejne oczko i teraz przeciągnąć to przerobione oczko przez narzut a następnie przez pierwsze oczko to nieprzerobione , tworzy się dość lużne zakończenie brzegu nie zwija się i jest ozdobne

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że tutaj trafiłaś/-eś. Będzie mi jeszcze bardziej miło gdy zamieścisz jakiś komentarz.